השכבה לגוי

השכבה לגוי יניב בוזגלו

תוכן עניינים

השכבה לגוי

שאלה: היה לי חבר מאוד קרוב שהיה גוי ונפטר לאחר מחלה, האם מותר לי להזכירו בהשכבה שעושים בבית הכנסת?

תשובה: בירושלמי (מגילה פ"ג ה"ז) איתא שלאחר קריאת המגילה אומרים על חרבונא "זכור לטוב", לפי שקיטרג על המן. הרי ששייך להזכיר לטובה גוי. ובספר חסידים (סי' תשצ) כתב שגוי שעשה טובות לישראל יכולים לעשות לו השכבה ולבקש מהקב"ה שיקל בדינו. ואמנם בשו"ע (יו"ד סי' קנח) פסק שאין לרפאות גוי אפילו בשכר, אא"כ במקום איבה. ומכל מקום נראה שיש לחלק בין גוי שהוא עובד עבודה זרה לגוי שאינו עובד עבודה זרה.

ובעניין הנוצרים שמאמינים בשיתוף, נחלקו הפוסקים אם חשיבי עובדי ע"ז, עי' בתוס' (סנהדרין סג:) שכתבו שבן נח אינו מצווה על השיתוף, ובדברי הרמ"א (אור"ח סי' קנו), ובמ"ש הגאון יעב"ץ (מור וקציעה אור"ח סי' רכד) לחלק בזה, ובשו"ת יביע אומר ח"ג (אור"ח סי' טו אות ד). ובעניין הישמעאלים פסקו הרמב"ם (פי"א מהל' מאכ"א ה"ז) והשו"ע (יו"ד סי' קכד סעי' ו) שאינם עובדי ע"ז, וע"ע בשו"ת יחוה דעת ח"ו (סי' ס בהערה).

וראה למרן רבינו הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר ח"י (יו"ד סי' נה) ובחזו"ע (אבלות ח"ג עמ' רלח) שפסק שנכון לומר השכבה בבית הכנסת לעילוי נשמת חייל דרוזי שהגן על ישראל מפני אויבים, ונהרג בידי ישמעאלים. ומדבריו שם משמע שדוקא בכה"ג שעשה תועלת לישראל, ויש בכך משום הכרת הטוב, מותר להזכירו, אבל לא בסתם גוי.

תשובה: אין להזכיר גוי בתפילת השכבה. אלא אם כן הוא גוי שעשה פעולות להציל ולהגן על כלל ישראל, שמותר להזכירו בהשכבה. 

שתף עם חברים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן