שאלה: מנהג העולם להפסיק מלומר קדיש בתחילת חודש הי"א לאבלות. האם יש לנהוג כן גם לגבי השכבות?
תשובה: לכאורה היה נכון לעשות הפסקה, וכמו שנוהגים באמירת הקדיש, מטעם שלא ייראה כמזלזל באביו ואמו ומחשיבם לרשעים, וכמו שכתבו הפוסקים (שו"ת רב פעלים יו"ד ח"ג סי' לב, בן איש חי ש"ר פ' ויחי אות יד, חזון עובדיה אבלות ח"א עמ' שלו). אמנם לא נהגו כן אלא לגבי קדיש, ולא לגבי השכבה, וכיון שכך אין בזה משום זלזול, לפי שאינו עושה דבר שונה מכולם, ודו"ק.
ובפרט לשיטת המקובלים שגם באמירת הקדיש אין להפסיק בכל הי"ב חודש כלל (כ"כ החיד"א בברכ"י שיו"ב יו"ד סי' שעו סק"ח). ושו"ר שכ"כ להדיא מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בחזון עובדיה (אבלות ח"ג עמ' קצח) שימנע מלומר קדיש שבוע אחד בתחילת הי"ב חודש, אבל רשאי לעלות עליית מפטיר ולעשות השכבה בכל הי"ב חודש. ולא ביאר שם טעמו, ולהאמור ניחא.
בסיכום: אין להפסיק מלומר השכבה בשבוע הראשון של החודש הי"א (כמו שנוהגים להפסיק אז באמירת הקדיש), אלא אומרים השכבה בכל הי"ב חודשים הראשונים בכל יום.