מוזיקה בימי העומר במסיבת בת מצוה

כלי נגינה בבת מצווה בימי העומר

תוכן עניינים

שאלה: האם מותר לערוך מסיבת בת מצוה בימי העומר בליווי מוזיקה?

תשובה: נחלקו הפוסקים אם מסיבת בת מצוה הנערכת לבת נחשבת לסעודת מצוה, הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל סובר שאין סעודת הבת מצוה נחשבת לסעודת מצוה, ועל כן כתב (אגרות משה אור"ח ח"א סי' קד) שאין היתר לערוך סעודה זו בבית הכנסת בשום אופן, וטקס הבת מצוה הוא ודאי רק דברי רשות והבל בעלמא. והוסיף שמקור דבר זה בא מהרפורמים והקונסרבטיבים, ואם ירצו יעשו רק איזו שמחה בביתם, ואין זה אלא כשמחה של יום הולדת בעלמא, ע"כ.   

ובתשובה אחרת (אגרות משה אור"ח ח"ב סי' צז) נשאל מדברי מהרש"ל (ים של שלמה ב"ק פ"ז סי' לז) שכתב גבי סעודת בר מצוה לבן שנחשבת לסעודת מצוה כיון שמתחייב עתה במצוות, וה"ה לבת שנעשית עתה חייבת במצוות, דמאי שנא הבן מהבת. והשיב הגר"מ פיינשטיין לחלק כי בבת אין ניכר מה שנעשית גדולה, כיון שאינה מצטרפת בציבור לדבר שבקדושה, ועל ידיעה בעלמא שנעשית חייבת במצוות אין עושין סעודה ושמחה, עכ"ד. וכ"כ עוד בתשובה אחרת (אור"ח ח"ד סי' לו).  

ולדברי הגר"מ פיינשטיין הנ"ל שאין סעודת בת מצוה נחשבת לסעודת מצוה, פשוט שאין לקיים מסיבת בת מצוה בימי העומר בליווי מוזיקה וריקודים, כיון שלא הותר לשמעם אלא בסעודת מצוה.

אמנם מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת ח"ב (סי' כט) נשאל גם כן אם סעודת בת מצוה נחשבת לסעודת מצוה, והעלה בפשטות עפ"ד הגמ' (קידושין לא.) ומהרש"ל הנ"ל שנחשבת לסעודת מצוה, כמו דנקטינן בסעודת בר מצוה, ואין הבדל ביניהם. והביא לדברי האגרות משה הנ"ל, וכתב שדבריו תמוהים, שהרי אותו הטעם שנאמר בסעודת בר מצוה שייך גם בסעודת בת מצוה, ומה שכתב האגרות משה לחלק כיון שבבת אינה ניכרת כי אינה מצטרפת להשלים מנין לדברים שבקדושה, כתב הגר"ע שאין דבריו מחוורים להלכה כי אין לנו לעשות חילוקים כאלו ללא יסוד. והביא שכדבריו כתבו בשו"ת ישכיל עבדי, שו"ת שרידי אש, נתיבי עם, עיי"ש. ולדברי הפוסקים הנ"ל בודאי שיש להקל בשמיעת מוזיקה בסעודת בת מצוה, שנחשבת לסעודת מצוה, ודו"ק.

בסיכום: מותר לערוך בימי ספירת העומר מסיבת בת מצוה, ומותר לשמוע שם כלי נגינה.

בברכה,

יניב בוזגלו

שתף עם חברים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן